دانشگاه اصفهان
پژوهشکده انرژی و دانشکده فنی و مهندسی (گروه مهندسی برق)
الف- طراحی، تحلیل، بهینه سازی شکل، ساخت و آزمایش یک موتور سنکرون مغناطیس دائم از نوع داخلی با توان نامی ۵/۳ کیلو وات
- موارد کاربرد: خودروهای الکتریکی، لوازم خانگی، توربین های بادی
- محل و زمان اجراء: دانشگاه صنعتی برلین، ۱۳۸۵
(حاصل کار تحقیق پسا دکتری)

ب- طراحی، تحلیل، ساخت و آزمایش یک موتور سنکرون مغناطیس دائم از نوع داخلی با توان نامی ۲۰۰ وات
- موارد کاربرد: خودروهای الکتریکی، لوازم خانگی، توربین های بادی
- محل و زمان اجراء: دانشگاه اصفهان، دانشکده فنی و مهندسی، گروه مهندسی برق؛ ۱۳۸۷
(حاصل کار یک پروژه تحقیقاتی)


ج- طراحی، تحلیل، ساخت و آزمایش یک موتور سنکرون مغناطیس دائم از نوع داخلی با توان نامی ۴/۵ کیلو وات
- موارد کاربرد: خودروهای الکتریکی، کارخانجات ریسندگی و بافندگی
- محل و زمان اجراء: دانشگاه اصفهان، دانشکده فنی و مهندسی، گروه مهندسی برق؛ ۱۳۹۱-۱۳۹۰
(حاصل کار یک پروژه تحقیقاتی)

د- طراحی، تحلیل، ساخت و آزمایش یک موتور سنکرون رلولتانسی با توان نامی ۱۸۰ وات
- موارد کاربرد: خودروهای الکتریکی، کارخانجات ریسندگی و بافندگی
- محل و زمان اجراء: دانشگاه اصفهان، دانشکده فنی و مهندسی، گروه مهندسی برق؛ ۱۳۹۲-۱۳۹۱
(حاصل کار یک پروژه تحقیقاتی، حمایت شده توسط معاونت پژوهشی، دانشگاه اصفهان)

ه- طراحی، تحلیل، بهینه سازی، ساخت و آزمایش یک موتور سنکرون مغناطیس دائم از نوع داخلی با توان نامی ۲۰۰ وات
- موارد کاربرد: خودروهای الکتریکی، کارخانجات ریسندگی و بافندگی
- محل و زمان اجراء: دانشگاه اصفهان، دانشکده فنی و مهندسی، گروه مهندسی برق؛ ۱۳۹۳-۱۳۹۰
(حاصل کار پایان نامه کارشناسی ارشد)

و- طراحی، تحلیل، ساخت و آزمایش یک موتور شار-متعامد مغناطیس دائم از نوع داخلی با توان نامی ۵۰۰ وات
- موارد کاربرد: محرکه های با گشتاور تولیدی بالا، توربین های بادی بزرگ، ژنراتورهای الکتریکی مبتنی بر استحصال توان از انرژی امواج
- محل و زمان اجراء: دانشگاه اصفهان، دانشکده فنی و مهندسی، گروه مهندسی برق؛ ۱۳۹۸-۱۳۹۶
(حاصل کار پایان نامه کارشناسی ارشد)


ز- طراحی، تحلیل، بهینه سازی، ساخت و آزمایش یک موتور شار-متعامد مغناطیس دائم از نوع داخلی با توان نامی ۱۰۰ وات
- موارد کاربرد: محرکه های با گشتاور تولیدی بالا، توربین های بادی بزرگ، ژنراتورهای الکتریکی مبتنی بر استحصال توان از انرژی امواج
- محل و زمان اجراء: دانشگاه اصفهان، دانشکده فنی و مهندسی، گروه مهندسی برق؛ ۱۳۹۹-۱۳۹۳
(حاصل کار رساله دوره دکتری)



امروزه موتورهای سنکرون مغناطیس دائم به دلیل مزایای متعدد از جمله چگالی توان بالا، اینرسی کم، بازده بالا، نویز پایین، تعمیر و نگهداری ساده و ارزان، کاربردهای زیادی در صنایع مختلف و توربین های بادی پیدا کرده اند. مجموعه موتور-درایو SMPMSM شکل (۱) به منظور انجام پژوهشهای دانشجویان تحصیلات تکمیلی در خصوص این نوع موتورها از شرکت لنز آلمان در سطح توانهای زیر یک کیلو وات و چهار کیلو وات تهیه و در آزمایشگاه الکترونیک صنعتی گروه مهندسی برق، دانشگاه اصفهان قرار داده شده است.
شکل (۲) مجموعه پیاده سازی عملی کنترل هوشمند سرعت موتور SMPMSM را نشان می دهد. در این مجموعه، از کنترل کننده فازی PID، جهت کنترل سرعت این موتور استفاده شده و ضریب مربوط به بخش انتگرال گیر، توسط یک شبکه عصبی-فازی در شرایط کاری مختلف موتور، تنظیم شده است. قسمتهای اصلی مجموعه استفاده شده در پیاده سازی عملی شامل مجموعه موتور-درایو، برد پردازشگر DSP، بارالکترومغناطیسی، اسیلوسکوپ و رایانه می باشد. برای پیاده سازی کنترل کننده سرعت فازی PID از DSP، سری F۲۸۳۷۹D استفاده شده است. بدین صورت که سرعت واقعی موتور از طریق ارتباط آنالوگ از درایو به پردازشگر DSP منتقل می شود و پس از مقایسه با سرعت مرجع و عبور از کنترل کننده فازی، گشتاور مرجع حاصل می شود. این گشتاور، از برد DSP به درایو منتقل می شود. در این پروژه از دو رایانه جداگانه استفاده شده است. رایانه اول برای ارتباط با درایو و برنامه نویسی از طریق نرم افزار GDC و مانیتور کردن وضعیت سرعت، جریان، گشتاور و... موتور استفاده شده است. رایانه دوم برای ارتباط با برد DSP و پروگرام کردن پردازنده از طریق نرم افزار MATLAB و CCS استفاده شده است.

